Als een werknemer schulden heeft, kan hij of zij te maken krijgen met een loonbeslag. Dat is heel vervelend voor de werknemer, maar ook de werkgever heeft er soms last van. Gemiddeld kost de uitvoer van het loonbeslag een paar uur. Maar er gaat ook veel werktijd verloren door een toenamein verzuim, meer behoefte aan begeleiding en verminderde productiviteit door stress.
Rijken werkt momenteel samen met de redactie van SalarisNet aan een update aan het whitepaper Loonbeslag dat beschikbaar is voor SalarisNet Pro’s. Aan de hand daarvan zal zij tijdens de Personeel en Salaris Vakdag het hele proces illustreren met voorbeelden en mogelijkheden. Bezoekers van de vakdag krijgen 3 maanden gratis toegang tot Pro en kunnen het whitepaper gemakkelijk downloaden.
Vereenvoudigde beslagvrije voet
Rijken legt uit: ‘Sinds dit jaar is de berekening van de beslagvrije voet vereenvoudigd. Werknemers hoeven zelf geen informatie meer aan te leveren. In plaats daarvan hebben gerechtsdeurwaarders en invorderingsambtenaren toegang gekregen tot de Basisregistratie Personen (BRP) en de polisadministratie van het UWV. Zo kunnen zij voortaan in eerste instantie zelf de beslagvrije voet berekenen en die berekening aan de werknemer verstrekken. De werknemer mag (maar dat hoeft niet) de berekening controleren. Zijn de persoonlijke omstandigheden veranderd, dan kan de werknemer dit binnen 4 weken doorgeven aan de (coördinerende) gerechtsdeurwaarder.’
Nieuwe werkwijze
Deze verandering is van belang, omdat werknemers met schulden vaak overweldigd zijn en daardoor onvoldoende gegevens aanleverden voor de juiste berekening van de beslagvrije voet. Zonder die gegevens kon de deurwaarder niet anders dan de beslagvrije voet te berekenen op basis van de gegevens die hij wél heeft. Vaak betekende dat dat er een te lage beslagvrije voet werd vastgesteld waardoor de werknemer te weinig inkomen overhield om nog van rond te komen.’
Tot zover de technische, juridische kant. Want er nog een tweede kant. Wat veel werkgevers nog wel eens vergeten, is dat samenwerking met de gerechtsdeurwaarder ook heel goed mogelijk is. Rijken: ‘Hoewel deurwaarders er zijn om de belangen van hun klant te behartigen, valt er vaak best te overleggen. Zeker als er maar één partij beslag heeft laten leggen, is er ruimte voor alternatieven. Denk bijvoorbeeld aan een regeling die via de werkgever kan verlopen.’
Overleg
Ook moedigt Rijken werkgevers aan om in gesprek te gaan met een werknemer met schulden. Er is een periode tussen het informatieverzoek en de uitvoer van het daadwerkelijke loonbeslag waarin de werkgever het loonbeslag aankondigt bij de werknemer. In die periode kan hij ook een gesprek aangaan met de medewerker. Maar dat moment kan ook uitgebreider worden benut. Bijvoorbeeld door samen met een salarisprofessional eens te kijken naar de ontstane situatie of door te verwijzen naar een professional.
Meer weten over loonbeslag en de rol van de salarisadministratie? Kom tijdens de Personeel en Salaris Vakdag naar Carla Rijken. Zij legt het loonbeslag stap voor stap uit en benoemt de verschillende opties van de werkgever.